onsdag 21 december 2011

Min nyårssupé


Sitter och filar lite på middagen som ska serveras på nyårsafton. Vill ha något vackert och såklart otroligt gott, kluven om jag vill köra på fyra rätter eller tre rätter.
Jag vill ha något med hummer och kanske pilgrimsmusslor, något roligt kött, oxfilé är ju väldigt "vanligt", kanske råddjur? Sen som söt avslutning kanske någon slags choklad kombination. En liten mousse, liten fondant och kanske en  liten chokladglass. Tåls att tänka på.

Jag älskar ju själva planerandet av vad som ska ätas, göra små listor på vad som ska köpas, vilken ordning allt ska tillagas osv. Love it!


Nyårsmiddagar som serverats under åren:

2010/2011, tillagades på 45 minuter samtidigt som det duschades, sminkades osv, innan en tåg och bussresa på 1,5 timme med en stor cosmopolitan "to go" till partaj på Ekerö.
Förrätt, frästa sparrisar, med parma och pinjenötter.
Huvudrätt, oxfilépasta
Efterrätt, vaniljpannacotta
Det dracks Cosmopolitan till hela menyn.

2009/2010 det firades i London, även den här gången så var det sminkning, hårföning osv under hela middagen. Vi glömde skumpan hemma, missade att hela centrala London är avspärrat, missade inträdet till klubben vi köpt biljetter till, såg inte ett enda fyrverkeri och fick vandra runt i timmar i högklackat.
Serverades, stekt kött med pommes och rödvinssås.
Tror inte att det serverades någon förrätt eller efterrätt.
Vi drack mousserande vin, inhandlat på mataffären till detta.

2008/2009 befann jag mig i Oslo, minns det som ett fint nyår. Vi ordade en spontan hemmafest med en trerätters innan.
Förrätt, tror det här var de frästa sparrisarnas debut.
Varmrätt, Biff roulader fyllda med soltorkade tomater, färskostfyllda pastasnäckor och tomatsalsa.
Efterrätt, Vaniljpannacotta.
Här var det faktiskt mousserande till förrätt, rödvin till varmrätt och sen margaritas till efterrätten.

Längre än så här kommer jag inte ihåg faktiskt. Utan att tveka vill jag nu redan innan påstå att årets middag kommer slå de andra med hästlängder.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar