måndag 19 december 2011

Dan före, dan före, dan före, dan före, dan före, dopparedagen.

Missade jag ett "dan före" nu?

Jag älskar dessa dagar före, allt som ska förberedas och tillagas. Vilket för många kanske förknippas med oerhörd stress, men jag gilla´rt.
I år får jag dessvärre inte slå på så stort som jag skulle vilja, längtar verkligen till den dagen då jag har ett stort fint hus och kan bjuda hem alla till mitt eget julbord.
Får dock göra lite småpyssel, redan gjort en egen senap som står och mognar, en söt och grovkornig som skinkan ska griljeras med. Saffransbullar och saffransbiscottis är redan gjorda. Testade att fylla mina bullar med riven mandelmassa och skippade russinen, mycket, mycket bra resultat.
Glöggen är färdig och har provsmakats, högt över förväntan hos alla inblandade. Tänk att det var så enkelt?!

Har hittat ett recept på senapssill som jag ska pröva här i veckan och ta med till jullunchen i Sigtuna, de får vara försökskaniner. Sen ska knäcken och kolan kokas, skinkan griljeras, det ska göras mintkyssar och senap ska tappas upp på burkar.
Man kan inte annat är gilla det, julstöket är inte mer stressigt än vad man gör det till. Så jag väljer att tycka det är hur roligt som helst istället.

Vad man ska ha på sig, det där emot, där kan vi snacka stress...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar