torsdag 29 december 2011

Fondue

Min favoritmat som barn, så enkelt och så otroligt gott.
Minns det som något mysigt och där hela familjen satt ner tillsammans och åt i timmar. Jag gillar't!

Som liten hade vi oftast oxfilé och mamma kokade ihop en smakrik köttbuljong. Vet att många har olja i fonduegrytan, men jag gillar buljong mer. Man får fram mycket mer smaker.
Sen var det gurkstavar, morötter, paprika, selleri och massa olika såser.

Nu när jag gör min egna måltid tar jag ett rött kött, alltså något av nöt. Sen tar jag även kyckling. Gör precis som mamma och kokar ihop en god smakrik buljong.
Varierar grönsakerna lite och tar broccoli och championer att koka i buljongen också, båda suger verkligen åt sig smaker.
Sen såklart grönsaksstavar av alla dess slag och så många såser jag orkar göra.

Om man tycker köttet smakar för lite av buljongen så kan man marinera det innan.


Det här är en måltid som ska ätas länge med dem man har nära och går enligt mig aldrig ur tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar